I've got catnip! - Kattblogg

Direktlänk till inlägg 7 januari 2010

En smärre avhandling

Av Tina - 7 januari 2010 20:45


  

Inledning

Nu har jag försökt sammanställa min version av en jämförelse av Royal Canins våtmat i deras "Neutered"-serie.

Jämförelsen står mellan Young Male Wet och Young Female Wet.


Innehåll Young Male:

Kött och köttbiprodukter (fågel, fläsk), Vete, Risgluten, Cellulosafiber, Fiskolja, Mineraler, L-karnitin, Frukto-oligosackarider (FOS), Tagetesextrakt (rikt på lutein), Vitamin


Innehåll Young Female:

Kött och köttbiprodukter (fågel, fläsk), Solrosolja, Fiskolja, L-karnitin, Frukto-oligosackarider (FOS), Tagetesextrakt, Spårämnen, Vitamin, Vetemjöl



Bra eller dåligt?

Young male innehåller ingen Linolsyra eller Vitamin B12. Linolsyra är en (för människan iaf) essentiell fettsyra och Vitamin B12 är också essentiellt i vår kropp och används  framför allt till produktionen av röda blodkroppar samt bidrar till nervsystemets funktion.

I innehållsförteckningen på Young Male anges Vete och Risgluten som de största innehållskällorna näst efter köttet, så har man en katt som är känslig för gluten bör man ju undvika detta. Här har man även med Cellulosafiber som ju inte verkar direkt bra att äta. (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cellulosafiber)


Fördelarna med Young Male får man väl säga är att andelen protein är högre och andelen fett är lägre än i Female. Därmed inte sagt att katter inte behöver fett, och andelen mättat genemot fleromättat anges inte.


 




Sammanfattning

Nu är jag ingen vetenskapskvinna och vill inte heller tas för det, men vad vet man egentligen som vanlig amatördietist? Jag har väldigt bra koll på vad människor kan och bör äta för att må sitt bästa, men våra djur? Jag kan bara anta att dom behöver det som vi, en riktigt bra källa till protein, en andel fett, spårämnen (som inte alls är det minsta farligt som det ju låter (Wikikälla) och vitaminer. Kolhydrater behövs kanske till en viss gräns, och det finns dom som hävdar att det behövs för att man ska få ut det mesta av kosten. Där går åsikterna isär.


Man undrar ju vad som är bäst för våra djur och alla vill vi ju dom väl..

 
 
Emelie

Emelie

8 januari 2010 23:35

Man kan ju undra varför RC överhuvudtaget har olika mat för honor och hanar hos veterinären? I zooaffärerna finns ju inte någon motsvarighet, utan där är det femtioelva olika andra varianter i stället. Spontant blir jag förvånad över att "Young male" innehåller vete som andra ingrediens. Känns inte som något som katter är gjorda för att äta. "Young female" känns "nyttigare" då tycker jag. Men hur ska du göra som har en hane och en hona? Ett tips: fråga hos veterinären nästa gång du handlar, de är utbildade inom de foder de säljer.

http://emmisibirier.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 10 februari 2010 12:42

Sååååå äntligen har jag fått tummen ur och flyttat över alla inlägg till ny bloggadress. Det var verkligen på tiden.     Så alla som vill följa med, lägg till http://skatternas.blogg.se som ny länk! ...

Av Tina - 8 februari 2010 22:19

Stackars Goliath  (och oss människor) idag.. Han har så mycket kli i tänderna så han biter på allt! Helst fingrar och fötter.. Poxy har fått några dagar med fantastiska uppvaknanden, vilket innebär att Golle gnager på tårna.. ...

Av Tina - 8 februari 2010 15:49

Snart kommer jag gå över till blogg.se! Adress kommer när jag lagt över alla inlägg :D ...

Av Tina - 7 februari 2010 14:38


Katterna har gjort det klart och tydligt vad dom egentligen tycker om mina studier. Skit! "Vi rövar hennes böcker så fattar hon kanske.." Det är den allmänna jargongen här hemma tycks det.   ...

Av Tina - 6 februari 2010 13:28


Nu måste jag ta en liten paus i alla ekvationer annars finns det risk att mitt huvud sprängs. Jag trodde jag hade svårt för matematik men det är faktiskt inte så svårt bara man fattar ;)   Vad passar bättre än att fotografera sina små hjärtan när...

Ovido - Quiz & Flashcards